موقيعت ماژول ها

مرکز دريافت جديدترين قالبهاي جوملا به صورت فارسي شده و همراه با افزونه هاي استفاده شده در قالب و بسته آسان نصبي براي راه اندازي وبسايتهاي فارسي زبان در كمترين زمان.

بسته فارسي شركتي

مرکز دريافت جديدترين قالبهاي جوملا به صورت فارسي شده و همراه با افزونه هاي استفاده شده در قالب و بسته آسان نصبي براي راه اندازي وبسايتهاي فارسي زبان در كمترين زمان.

پکیج های آموزشی حراست
  • عضويت


مشخصات فردی
نام و نام خانوادگی : سرهنگ بازنشسته ناجا بهرام طغرائی تلفن : 09124376022
شماره شناسنامه : 827
تاریخ تولید : 1337
صادره : شیراز
مقطع تحصیلی رشته تحصیلی محل تحصیل سال اخذ مدرک
کارشناسی ارشد دافوس نظامی دانشگاه خاتم الانبیاء 1362
کارشناسی مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور 1384

سمت و مسئولیت ها ی مدیریتی و خدمتی پس از دانشگده افسری :

1. گذراندن دوره فرماندهی و ستاد ( دافوس ) از سال 62 تا 63
2. معاون آموزش عملیات های ویزه
3-فرمانده انتظامی شهرستان ساوه از سال 74 تا 79
4-گذراندن دوره آموزشی مخصوص فرماندهان ارشد ناجا از سال 79 تا 80
5-رئیس اداره عملیات بازرسی ناجا از سال 80 تا 86
6-معاون اطلاعات و عملیات یگانهای ویزه ناجا از سال 86 تا 89
در سال 89 با 31 سال خدمت صادقانه به افتخار بازنشستگی نائل گردیده ام .
سوابق آموزشی :
الف : سازمان هایی که از سال 1380 تاکنون تدریس شده است :
1- سازمان های وابسته به وزارت دفاع ( صنایع موشکی – صنایع دفاع – شهید درویشی – شهید همت – شهید نائینی )
2- سازمانهای وابسته به وزارت نیرو ( نیروگاههای بندرعباس – بوشهر – گیلان و سازمان آب و فاضلاب تهران – برق منطقه ای بندر عباس )
3- سازمانهای وابسته به وزارت نفت ( شرکت نفت آبادان – بوشهر – عسلویه – ماهشهر جزیره لاوان – پتروشیمی – شرکت نفت بهران شهرری – خطوط نفت خرم آباد )
4- سازمانهای وابسته به وزارت صنایع و معدن ( شرکت ایران خودرو – سایپا – ساپکو – تراکتورسازی تبریز – صنایع مس سرچشمه – صنایع مس سنگون تبریز – آلومینیوم المهدی و هرمزال – شرکت خطوط لوله گازمخصوص مدیران در گیلان و شیراز )
5- وزارت تعاون و بانکهای مختلف در سراسر کشور

سرفصل های آموزشی :
1- اصول کلی حفاظت فیزیکی ویژه انتظامات سازمانهای امنیتی– نظامی وصنعتی(16 ساعت)
2- آشنایی با تجهیزات و سیستمهای حفاظتی – الکترونیکی و کاربرد آنها در پیشگیری از سرقت – خرابکاری و آتش سوزی ( 16 ساعت )
3- حفاظت پرسنلی ( حفاظت اسناد و مدارک طبقه بندی شده 16 ساعت – حفاظت گفتار و تخلیه تلفنی 16 ساعت – جاسوسی و ضد جاسوسی صنعتی 8 ساعت )
4- رفتار سازمانی و روانشناسی پلیسی و ارتباطات مؤثر ویژه عوامل حراست و انتظامات (16 ساعت )
5- روانشناسی و رفتارسازمانی ویژه نیروهای اجرایی سازمانها(16 ساعت )
6- پدافند غیر عامل ویژه مدیران و کارشناسان سازمانها( 16 ساعت )
7- مدیریت بحران و واکنش درشرایط اضطرار ویژه عوامل حراست – ایمنی و سوانح و مسئولین ( 16 ساعت )
8- گزارش نویسی ویژه عوامل حراست ( 16 ساعت )
9- بررسی صحنه جرم ویژه سرپرست و مدیران حراستها ( 16 ساعت)
10- پیشگیری از مواد مخدر و آثار سوء آن ( 16 ساعت)
11- پیشگیری از خرابکاری در سازمان ( 16 ساعت)

ضمنا" منابع درسی پدافند غیر عامل از کتابها و جزوات و فیلم های آموزشی تهیه شده در قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و دانشگاه مالک اشتر می باشد
اصول روانشناسی و برقرار ارتباط با دیگران ویژه مسئولین انتظامات ـ اطلاعات و نگهبانی
مدت آموزش : 16 ساعت
سرفصل های آموزشی :
1- نحوه برقراری ارتباط مؤثر با سطوح سازمان ( مدیران ـ همکاران و ارباب رجوع )
2- نقش مسئولین اطلاعات و نگهبانی در جلب رضایت مشتریان
3- روشهای اطلاع رسانی مؤثر دربخش اطلاعات و نگهبانی با هدف توسعه ارتباط انسانی
4- تکنیکهای مقابله با فشارهای عصبی
5- آشنایی با وسایل ارتباطی
6- آشنایی با قوانین و مقررات حاکم بر سازمان و نقش آن در بهبود ارتباط عمومی
7- مبانی آداب و حسن برخورد و اخلاق اسلامی درارتباط عمومی
8- آشنایی با قوانین و مقررات جزایی ( نمایش فیلم )

* شیوه اجرایی آموزش ( حضوری )
* روش ارزشیابی ( کتبی )
* روش ارائه محتوی ( کلاس درس – سخنرانی – دیداری و شنیداری )


تهیه شده : سرهنگ بازنشسته بهرام طغرائی

                                                                                     


1- اصول حفاظت فیزیکی و حراست سازمانها(سطح مقدماتی1 )
ویژه نیروهای اجرایی انتظامات زمان 16 ساعت (تئوری)

سلابس درسها :
1/1- آشنایی با شرح وظایف قانونی نکهبان
2/1 - تعاریف و اصطلاحات
3/1- خصوصیات و ویژگیها و نیروهای انتظامات
4/1- آشنایی با تهدیدات سازمانی
5/1- اهداف حراستی
6/1- آشنایی با تأسیسات طبقه بندی شده و انواع آن 


اهداف آموزشی:
عوامل اجرای حراست و انتظامات با وظایف قانونی و ماموریت های حساس سازمانی کاملا" سازمانی آشنا و توجیه گردند .

2- اصول حفاظت فیزیکی و امور حراست سازمانها ( سطح 2)
ویژه نیروهای اجرائی انتظامات ( زمان16 ساعت تئوری )


1/2 - اصول روانشناسی و برخورد با افراد
2/2 - نحوه کنترل ورود و خروج ارباب رجوع و آشنایی با سیستم های الکترونیکی و مراقبتی
3/2- نحوه کنترل ورود و خروج پرسنل
4/2- نحوه کنترل ورود و خروج خودروها و وسایل نقلیه .
5/2- نحوه کنترل ورود و خروج اموال سازمانی و غیره .

اهداف آموزشی :
با انجام دوره فوق نیروهای اجرائی حراست با شیوه ها و تاکتیک های روانشناسی در برخورد با افراد کاملا" توجیه و مهارت لازم را بدست خواهند آورد.

3- اصول حفاظت فیزیکی و حراست سازمانها
ویژه نیروهای اجرایی انتظامات ( زمان 16 ساعت )


1/3- آشنایی با سیستم های حفاظت فیزیکی و نحوه تأمین حفاظت فیزیکی
2/3- آشنایی با سیستم های شناسایی و روشهای کنترلی
3/3- آشنایی با انواع بازرسی در سیستم شناسایی و روش های کنترل
4/3- اهداف بازرسی خودروها
5/3- امکانات مورد نیاز فیزیکی بازرسی خودروها
6/3- آشنایی با کنترل و گامهای کنترل در سازمان جهت تأمین حفاظت فیزیکی .
7/3- وظایف مامورین انتظامات و کنترل
8/3- آشنایی با جاسازی و تعاریف آن در ابعاد مختلف از دیدگاه اطلاعاتی و حراستی
9/3- شیوه های جاسازی
اهداف آموزشی :
کلیه نیروهای اجرائی انتظامات با طی دوره مذکور نسبت به کسب مهارت های کنترلی و بازرسی و همچنین جاسازی های مختلف آشنا و در جهت تامین حفاظت فیزیکی سازمان نقش مؤثرتری خواهند داشت


4- اصول حفاظت فیزیکی و حراست (سطح پیشرفته 1)
(روش : تئوری 16 ساعت )

1/4- آشنایی با خراب کاری و اهداف آن .
2/4- روش های خراب کاری
3/4 – منابع تدارکاتی خراب کاران
4/4 – ابزار و وسایل خراب کاری .
5/4- نقش سازمان های اطلاعاتی در خراب کاری روانی و تبلیغاتی .
6/4- اصول خراب کاری روانی .
7/4- شیوه تبلیغات سیاسی خراب کاری روانی .
8/4- اقدامات مؤثر در مقابله با خراب کاری شیمیایی – میکروبی – هسته ای .
9/4- اقدامات مؤثر در جلوگیری از انواع خراب کاری .
10/4- مهمترین وظایف مسئولین و عملیات ضد خراب کاری .
11/4- انواع خراب کاری و راههای مقابله با انوع بمب های انفجاری – آتش زا .
12/4- راههای پیشگیری و مقابله با بمب های آتش زا .


اهداف آموزشی :
با طی آموزش های فوق نیروهای اجرایی انتظامات در خصوص خراب کاری و راههای مقابله و پیشگیری از آن کاملا" توجیه و مهارت های لازم را کسب خواهند نمود .

 


5- اصول حفاظت فیزیکی و حراست (سطح پیشرفته 2)
( روش تدریس : تئوری – زمان 16 ساعت )

1/5- منطقه شناسی و آشنایی با انواع مناطق در رابطه با سرقت .
2/5- تقسیم بندی نقاط حساس یک سازمان در رابطه با پیشگیری از سرقت – شناخت حوزه استحفاظی .
3/5- مشکلات مناطق ساختمانی .
4/5- اهداف حمله به مناطق ساختمانی .
5/5- عوامل سرقت و علل به وجود آمدن سارق .
6/5- آشنایی با خصوصیات سارقین .
7/5- راههای نفوذ به ساختمان در رابطه با پیشگیری از سرقت .
8/5- اصول نفوذ به ساختمان جهت سرقت از سازمانها .
9/5- اقدامات عامل جهت پیشگیری از سرقت .
10/5- آشنایی با نحوه عمل حین سرقت .
11/5- تعریف مراقبت .


اهداف آموزشی :
با انجام دوره مذکور نیروهای اجرائی حراست نسبت به کسب مهارت های لازم با سرقت – سارقین و پیشگیری از سرقت سازمانها اقدام و در این خصوص کاملا" توجیه خواهند شد .


6- اصول حفاظت گفتار ، اسناد و مدارک و اطلاعات
( ویژه نیروهای حراست و مسئولین)
( روش تدریس : تئوری به همراه نمایش فیلم – زمان 16 ساعت )

1/6- تعاریف حفاظت اطلاعات – اسناد – مدارک .
2/6- آشنایی با طبقه بندی اسناد و مدارک و انواع آن .
3/6- شیوه طبقه بندی و دسترسی های مجاز و غیر مجاز .
4/6- راهها و پیشگیری از سرقت اطلاعات .
5/6- آشنایی با تهدیدات حفاظتی و اطلاعاتی و امنیتی .
6/6- راههای جمع آوری اطلاعات توسط حریف ( پنهان – آشکار )
7/6- روش های دشمن در جمع آوری اطلاعات به صورت غیر حضوری .
8/6- اهداف دشمن از جاسوسی تلفنی .
9/6- شیوه های جاسوسی تلفنی .
10/6- بهره گیری دشمن از پیشرفت های تکنولوژی جهت جاسوسی تلفنی .
11/6- راههای جلوگیری و پیشگیری از تخلیه تلفنی .
12/6- تهدیدات تلفن همراه و روش های شنود و جمع آوری اطلاعات از طریق تلفن همراه .
13/6- راههای مقابله با شنود تلفن همراه .


اهداف آموزشی :
با طی آموزش مذکور کلیه نیروهای حراستی – مدیریتی – اداری و کسانی که به نوعی با اطلاعات طبقه بندی شده سازمان دسترسی و ارتباط دارند با شیوه های جاسوسی صنعتی و
جمع آوری اطلاعات پنهان دشمن و راههای مقابله با آن به خصوص شیوه جاسوسی تلفنی کاملا" توجیه و مهارت های لازم را در این زمینه کسب و دست دشمن را از دستیبابی به اطلاعات با ارزش سازمان کوتاه و نسبت به افزایش ضریب امنیتی سازمان اقدام خواهند نمود .


7- واکنش درشرایط اضطراری و مدیریت بحران
نحوه تدریس : تئوری زمان 16 ساعت

1/7- تعاریف و اصطلاحات بحران
2/7- آشنایی با انواع بحران های طبیعی و مصنوعی
3/7- آشنایی با شرح وظایف قسمتها در بحران
4/7- اقدامات لازم قبل از بحران ( سازمان دهی و برنامه ریزی لازم جهت اجرای مانور – آمادگی لازم ، تعامل و هماهنگی بین واحدها )
5/7- اقدامات لازم در زمان بحران .
6/7- اقدامات لازم بعد از بحران .
7/7- تهیه سناریوی لازم جهت بحران های مختلف و انجام مانور براساس سناریوی فوق
8/7- نتیجه گیری – ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان دربحران .


اهداف آموزشی :
کلیه نیروهای حراست ، آتش نشانی ، امدادی ، بهداری و سایر قسمت هایی که در این زمینه
می توانند با طی نمودن دوره مذکور با بحران های مختلف و راههای مقابله با آن آشنا و توجیه شوند تا قبل از هرگونه بحران نسبت به نحوه برنامه ریزی ، سازماندهی ، برآورد امکانات و تجهیزات مورد نیاز هر واحد اقدام تا آمادگی لازم را در زمان بحران کسب و ازآسیب ها و خسارات ناشی از بحران جلوگیری به عمل آورند .

 

 

آیا دارای سابقه کار و تخصص در زمینه های مدیریت ، فنی و مهندسی بوده و فاقد مدارک آموزشی و مهارتی در آن زمینه می باشید؟

آیا تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید و به دنبال کار می گردید و فاقد مهارت و تجربه کاری می باشید؟

آیا قصد خروج از کشور و کار در دیگر کشور ها هستید؟ و نیاز به داشتن گواهینامه معتبر مهارتی دارید ؟

آیا به دنبال افزایش دانش و توانمندی خود در زمینه های مدیریتی و فنی هستید ؟

 تبدیل سوابق کاری به مدارک آموزشی

اگر شما در زمینه خاصی دارای تجربه کار بوده و یا با خود آموزی مهارت ویژه ای را آموخته اید ما با بررسی سوابق کاری شما و ارزیابی مهارت ها در صورت داشتن شرایط لازم گواهینامه آموزشی صادر می کنیم.

این گواهینامه ها بویژه برای افرادی که با کامپیوتر کار می کنند و مهارت خود را از راه خود آموزی بدست آوره اند و یا افسران HSE که در شرکت های عمرانی و شرکت هایی که درزمینه نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت دارند می تواند رهگشا باشد.

گواهینامه های مهارتی در خارج کشور ارزش زیادی دارد چون شرکت ها داشتن مدرک دانشگاهی را به تنهایی کافی نمی دانند چون بسیاری از افراد در خارج از حیطه تحصیلی خود فعالیت کرده و یا بعضی از مطالب در دانشگاه ها تدریس نمی شود برای مثال ارزش دوره های PMBOK برای یک مهندس عمران و یا مکانیک که در زمینه ساخت و یا پروژه فعالیت میکند با مدرک دانشگاهی آنها برابری می کند و یا در اروپا ارزش دوره های مکروسافت از کارشناسی ارشد کامپیوتر بالاتر است.

گواهینامه های مهارتی بویژه برای اثبات توانایی برای موارد بین رشته ای مانند کسانی که در زمینه هایی مانند طراحی محصول فعالیت می کنند و با روش هایی مانند طراحی پیشرفته کیفیت محصول و یا QFD یا مهندسی معکوس کار می کنند گواهینامه مهارتی APQP و مهندسی معکوس و یا QFD صادر می کند این کار از طریق اخذ سوابق کاری و نمونه اقدامات آنها انجام می شود. و یا گواهینامه HSE برای کارشناسان و سایر افرادی که مدرک دانشگاهی در این زمینه ندارند اما سابقه کاری مناسبی در این زمینه دارند و با قوانین مر بوطه آشنایی دارند صادر می شود.

آکادمی ASYS نماینده رسمی ASYS International certification اسپانیا در ایران و کشور های فارسی زبان آماده ارائه خدمات تایید مهارت و صلاحیت در زمینه های :

1-     استاندارد های مدیریت کیفیت و زیست محیطی شامل:

ISO 9001 , ISO 14001 , OHSAS 18001 , HSE , ISO 22000 , HACCP , BRC , ISO 13485 , ISO TS 16949 , ISO 29001 , ISO 50001 , ISO 10006

شامل الزامات ، مستند سازی ، ممیزی داخلی ، و سر ممیزی و مشاوره سیستم های مدیریت

2-     آموزش تکنیک های مهندسی مانند :

کنترل پروژه و نرم افزارهای مربوطه ، اصول GMP و GHP در صتایع غذایی و دارویی ، گزارش نویسی فنی ، کنترل فرآیند آماری SPC ، کنترل و تجزیه تحلیل تجهیزات پایش و اندازه گیری MSA ، کالیبراسیون تخصصی ، مدیریت پروژه بر اساس PMBOK ،دوره های مهندسی ارزش ، مهندسی معکوس ، تلورانس های مهندسی ، زمانسنجی و بالانس خطوط تولید و...

3-     دوره های مدیریتی و اداری شامل

اصول حسابداری و مدیریت مالی برای مدیران غیر مالی ، اصول مدیریت و روشهای آن ، هوشین کانری ، اصول سرپرستی ، طبقه بندی مشاغل ، قانون کار ، قانون تجارت ، و...

4-     کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری

نرم افزار های شبکه، برنامه نویسی ، تعمیرات کامپیوتر ، مونتاژ رایانه ، انواع نرم افزارهای رایانه مانند : نرم افزار Photoshop نرم افزار COREL   نرم افزار MAYA نرم افزار    MATLAB نرم افزار ACAD دوره های عمومی کامپیوتر مانند ICDL و سایر امور مرتبط با رایانه و نرم افزار های آن

گواهینامه های ما از روش های ذیل صادر می شود :

1-     انجام آموزش و سنجش از راه دور

2-     امتحان گیری و صدور گواهینامه برای اشخاص دارای مهارت و دانش

3-     اخذ مدارک و سابقه کار و پروزه های انجام شده

انواع گواهینامه ها ی تایید صلاحیت

1-     گواهینامه های داخلی این گواهینامه ها تحت اعتبار آکادمی ASYS با مشارکت شرکت مهندسی پویندگان ایمنی و کیفیت با مجوز معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و مرکز ملی تایید صلاحیت ایران صادر می شود و کاملا قابلیت رد یابی و اخذ اعتبار را دارد.

2-     گواهینامه های بین المللی تحت اعتبار آکادمی با ثبت بین المللی و امکان پیگیری در سایت ASYS ACADEMY مورد تایید اداره نظارت بر آموزش های حین کار اتحادیه اروپا   EQVAT   و انجمن کیفیت اروپا EQS پس از احراز صلاحیت و درمقابل پرداخت مبلغ 20 پاند و یا معادل آن به یورو یا ریال علاوه بر هزینه های معمول .

 

 

 

 

کلمات کلید:

گواهینامه صلاحیت HSE ، تبدیل تجربه کاری به مدارک آکادمیک ، صدور مدرک آموزشی بر مبنای سابقه کار ، تبدیل سابقه کار به مدرک آکادمیک و آموزشی ، مدارک آموزشی برای خروج از کشور ، مدرک آموزشی معتبر برای کار در خارج کشور.

 

 مشکلات بالینی و فیزیولوژیکی پنهان خلبانان وکنترلرهای ترافیک هوایی

Pilots & Air Traffic Controllers Physiology and Clinical Surreptitious Problems

 

  رضا رخشانی مقدم[1]

                                                                                 

                                                

 

          

                              

 کارشناس مراقبت پرواز و کارشناس آموزش زبان انگلیسی و مدرس ایمنی و مراقبت پرواز[1]   

معاون اداره مراقبت پرواز و مدیر ایمنی دفتر استانداردفرودگاهی فرودگاه بین المللی زاهدان

مدرس شرکت بین المللی آگرین سیس و مدرس بین المللی آکادمی ایسیس ASYS

سرممیز بین المللی شرکت گواهی دهنده ASYS

صندوق پستی :993-98135

E-mail:

http://atcessay.blogfa.com/

 

چکیده:

استرس و فشار شغلی اثر ویرانگری بر افراد و زندگی کاری آنها دارد شغل های مانند خلبانی، جراحی، مراقبت پرواز، مسئول انفجار، شغل هایی در محیط هایی که با ارباب رجوع عصبانی و خشمگین روبرو هستند بعد از مدتی باعث مشکلات عصبی حاد برای شاغلین این پست های سازمانی می شوند.

در این مقاله سعی شده استرس های شغلی برای خلبان ها و پرسنل کنترل ترافیک هوایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و راهکارهایی برای کاهش استرس و فشار شغلی ارائه شود. از انجا که راهکار های مقابله با فشار شغلی ارائه شده در این مقاله جنبه عمومی نیز دارد برای مقابله با هر نوع فشار شغلی قابل اجرا می باشد. جناب اقای رضا رخشانی مقدم به عنوان یکی از افرادصاحب نام در زمینه کنترل هوایی و مسائل ایمنی که دوره های متعددی را در کشورهای گوناگون گذرانده این مقاله را تقدیم به کلیه خلبانان و پرسنل زحمتکش فرودگاه ها می نماید.

خلبانان وکنترلرهای ترافیک هوایی معمولا وبه صورت مستمر در طول دوره کاری خود با خستگی شکننده ای درگير و گرفتارمی باشند بطوريکه اين خستگي زمینه بروز مشکلات بالینی و فیزیولوژیکی عديده اي را

به شکلهای مختلف بلند مدت و گهگاه کوتاه مدت وپنهانی باعث شده است. بسیاری از خلبانان ومخصوصا اكثرکنترلرهای ترافیک هوایی این خستگی را یکی از خطرات شغلی خود بحساب میآورند. فشارهای غیر ملموس ومخفی در کنار فشارها و استرسهای شکننده ی دیگر باعث شده است که حتی بهترین خلبانان و کنترلرهای بسیار ماهر هم از محدوده معقول ساعت کاری طبيعي گهگاه تجاوز نمايند و در نتیجه سلامتی و ایمنی خود و مسافرین و خدمه و هواپیما را به خطر اندازند. بروز خستگی همیشه بطور مخفیانه و تدریجی رخ میدهد و بصورت بالقوه خطری جدی برای عملیات پروازی و کنترل ترافیک هوایی محسوب میشود. با بررسی اثرات سوء ناشی از انباشته شدن این خستگی که زمینه بروز مشکلات بالینی و فیزیولوژیکی را برای هریک از دو گروه کاری یادشده باعث میگرددامیدواراست زمینه مدیریت مشکلات ناخواسته و شناسایی بیماری های بالینی مخفی اين دو گروه كاري فراهم گردد.درک و شناسایی راههای مقابله باعوارض خستگی برای خدمه ی پروازی ومخصوصا کنترلرهای ترافیک هوایی که شیفت های سنگین و پرترافیک سکتورهای پیچیده را مدیریت می نمایند بسیار حائز اهمیت میباشد. به همین خاطر NASA با بازنگری مجدد قواعد و راهبردهای کلیدی "یادداشتهای فنی ناسا" تحت عنوان:" برنامه نوین واصول و قواعد نوین تنظیم برنامه کاری و استراحت ومدیریت خستگی[1]" برای شرکتهای هواپیمایی تجاری امكان شناسایی و کاهش مشکلات بالینی مخفی کروی پروازی را فراهم نموده است. اما در خصوص حرفه حساس مراقبت پرواز پس از سال 2000 میلادی تحت رهبری JAA [2] توسط رویکرد CISM [3] به کمک مدیریت منابع انسانی این حرفه در سطح جامعه جهانی شتافته است. در ادامه این مقال با برشمردن مشکلات بالینی و فیزیولوژی متاثر از شكل كار هر دو حرفه وهمچنين ارائه راهکارهای علمی و عملی براي رفع معضلات احتمالي امیدواراست زمینه تحقق و حفظ و بهبود ایمنی وافزایش کارآیی و هوشیاری خلبانان و کنترلرهای ترافیک رادر زمان انجام کار فراهم نماید.  

 

 

واژه هاي کلیدی:

The New Fatigue Management Countermeasures Regulation Program-NASA- Critical Incident Stress Management (CISM) - Joint Aviation Authority (JAA)

 

مشکلات فیزولوژیکی

مشکلات روانی ناشی از فشار کاری، استرس کاری و شغلی، روش های مقابله با استرس شغلی، چطور با استرس شغلی مقابله کنیم، روش رسیدن به آرامش شغلی، اثرات استرس شغلی بر افراد، شغل های پر استرس، فشار شغلی، اثر محیط کار بر استرس، روابط شغلی پر استرس، فشار روانی شغل و کار و راه های مقابله با فشار شغلی، اظطراب ناشی از کار

 

مقدمه:

یکی از ناراحتیهایی که کلیه خلبانان و متخصصین کنترل ترافیک هوایی درتمام جامعه هوانوردی جهانی با آن دست به گریبان هستند عواقب ناشی از شکل و ماهیت کاری این دوحرفه میباشد . گیجی ! اضطراب ! سوء هاضمه و خستگی مفرط! همه از عوارض منفي و مخرب این حرفه های کاری میباشند.زندگی طبیعی کارکنان این دوحرفه در طی 24 ساعت شبانه روز تحت تاثير تقسیمات زمانی ناشی از گردش زمین نا هماهنگ و نامنظم گردیده است. با توجه به تحقیقات گسترده ناسا واتحادیه کنترلرهای ایالات متحده این حقیقت تلخ مشخص گردیده است که تغییرات مخرب در ریتم و دوره های ثابت بالینی بدن اکثر خلبانان آنان را دچار ناراحتی بهم خوردن حس بدن از گذر زمان کرده است وساختار فیزیولوژیکی طبیعی و بیولوژیکی منطقی آنان را بهم زده است. مجموعه ای از اختلالات دیگر، كه هم خلبانان و كنترلرهاي ترافيك هوايي رادرگیرخود نموده است به شرح ذیل مورد بررسی پژوهشی قرار میگیرد. برای مثال مي توان به اختلال دوقطبی اشاره كرد اختلال دوقطبي در تعريف روان شناسي باليني يعني خستگي توام با خواب آلودگی ذهنی كه شرايط گم گشتگي ذهني را در شخص باعث ميگردد. برخی از اختلالات خواب ،با عملکرد نامنظم یا پاتولوژیک ریتم شبانه روزی ارتباط مستقيم دارد. Recent research suggests that circadian rhythm disturbances found in bipolar disorder are positively influenced by lithium 's effect on clock genes. [ 68 ] تحقیقات اخیر نشان می دهد که اختلالات ریتم شبانه روزی در اختلال دوقطبی به طور مستقیم تحت تاثیر اثر لیتیوم بر روی تغيير ساعت و ژن متابوليك است . اين اختلال ریتم فیزیولوژیکی و بیولوژیکی در بلند مدت عواقب بهداشتی نامطلوبی بر اندام های محیطی خارج از مغز، به ویژه در توسعه و یا تشدید بیماری های قلبی و عروقی خواهدداشت.

ارزیابی ساعات بیولوژیک وفیزیولوژیکی بدن[4]

شاید هیچوقت به این موضوع حتی فکر هم نمی کنیم که وقتی در طول بیست و چهار ساعت شبانه روز مشغول فعالیت يا خواب هستیم بدن ما توسط ساعت بدن [5]چه فعالیت هایی را تجربه می کند و در کل در طول یک روز کامل در بدن ما چه اتفاقاتی می افتد! اما چه بسا دانستن این موضوع ارتباط مستقیم با عملکرد صحیح سیستم بدن و سلامتی ما داشته باشد. شکل: الف نمودار گذر زمان وتغییرات فیزیولوژیکی در ساعات مختلف شبانه روز را نشان میدهد.

 

[1] The New Fatigue Management Countermeasures Regulation Program

[2] Joint Aviation Authority

[3] Critical Incident Stress Management

[4] Body Clock Biological & Physiological Evaluations

[5]Body Clock: Amount of time that a person can biologically perform a certain function

 

 

                                                                                 

                                                       

 

                                                                                      

 

 

 

 

 

                                              شکل: الف

                                            نمودار گذر زمان وتغییرات فیزیولوژیکی در ساعات مختلف شبانه روزرا نشان میدهد

 

 

از آنجا که سلامتی خلبانان و مهندسین کنترل ترافیک هوایی بسیار حائز اهمیت است پس لطفا برای مرور گام به گام این اتفاقات باما همراه باشید …

ساعت 6 صبح: ¼ زمانیست که با ترشح هیدرو کورتیزون[1]، (کورتیزول یا هیدروکورتیزون (به انگلیسی: hydrocortisone)‏ معروفترین گلوکوکورتیکوئید بدن است که از غده فوق کلیوی ترشح می‌شود.)كليه اعضای بدن شروع به بیدارشدن می شوند. بدین طریق بدن بطور آهسته خودش را برای بیدار شدن آماده میکند. متابولیسم سلولي بدن به فعالیت در می آید و برای فعالیت روزانه بدن پروتئین و انرژی ذخیره شده را به جریان در می آید.

ساعت 7 صبح: ½هنوز بدن ضعیف و ناتوان است، پس وقت ورزش نیست چون در این ساعت با ورزش فقط به قلب فشار وارد می شود. بهتراست به جای ورزش کردن صبحانه میل نمایید چراکه دستگاه گوارش در این زمان بخوبی کار میکند. و جذب مواد مورد نياز براي شروع يك فعاليت روازنه بهتر و سريعتر انجام ميگردد.

ساعت 8 صبح: ¾ مقدار زیادی هورمون و غدد درون ریز در اين محدوده زماني فعال میباشد و سرعت ترشح بدون هيچ محدوديتي انجام ميگردد.. اما سیگار کشیدن در این ساعت بیشتر از هر ساعت دیگری باعث تنگ شدن عروق می شودو در نتيجه اكسيژن و مواد معدني مورد نياز بافتهاي كليدي بدن با مشكل مواجه ميگردد

ساعت 9 صبح: ¿بدن به ثبات طبيعي و معقول خود رسیده در اين محدوده زماني کلیه بافتهای بدن سفت وسخت هوشيار است و زمانی است که نیروی زیادی را در اختیار دارد. در صورت نیاز به تزریق هر آمپولی این ساعت بهترین موقع است.

چون هر گونه عوارض ناشی از تزریق آمپول در این زمان به حداقل می رسد.همچنين بدن در مقابل اشعه ایکس در اين محدوده زماني نسبت به ديگر زمانها مقاوم تر است و عوارض كمتري بر بافتهاي طبيعي بدن وارد ميگردد.

ساعت 10 صبح: Àساعتی که کلیه ارگانیسم های بدن به بالاترين حالت تعادل خودش رسيده و اعلام آمادگی می کند. بدن انرژی زیادی را در اختیار دارد و حرارت بدن بالاست.

ساعت 11 صبح: Á بدن در بهترین حالت و زمان خود قرار دارد. ضربان قلب و میزان گردش خون به اندازه ای مناسب است که ممکن است در معاینات قلبی (اکتروکاردیو گرافی) اشتباهاتی رخ بدهد و اگر مشکلی در قلب وجود داشته باشد در این لحظه دیده نشود. بدن کاملاً آماده است تا مسائل ریاضی و سخت ترین فرمول ها را حل کند.

ساعت 12 ظهر: Âدقت افراد کم و انسان دچار خواب آلودگی می شود. اسید معده زیاد ترشح میشود و خون رسانی به مغز کاهش پیدا میکند. برای خون رسانی به دیگر اعضای بدن از معده استفاده بیشتری میشود. افرادی که عادت به خواب نیمروزی دارند حدوداً تا سی درصد خطر سکته مغزي و قلبی در آنها کمتر از دیگران است.

ساعت 13بعدازظهر: · بدن از تب وتاب می افتد. بهره وری در اواسط روز بیست درصد کاهش پیدا میکند. همه اعضای بدن در پایین ترین سطح فعالیت میباشند. در این ساعت فقط کیسه صفرا است که خوب فعالیت میکند و مشغول هضم غذای نیمروزی است.

ساعت 14 بعدازظهر: ¸احساس خستگی بروز میکند چون فشار و ترشح هورمون ها کم میشود.

ساعت 15 عصر: ¹در این زمان انرژی دوباره به بدن بر میگردد و حافظه خوب کار میکند و مرحله دوم از بهره وری آغاز می شود. ولی کمتر از آن چیزی که بدن در صبح داشته است

ساعت 16: ºبرای ورزش کردن بهترین ساعت است چراكه فشار و گردش خون بدن در بهترین حالت خود قراردارد.

ساعت 17: »فعالیت ارگانها به بالاترین حد خود می رسد. نیرو افزایش پیدا میکند، اکسیژن زیادی استفاده میشود، کلیه ومثانه خوب کار میکند. زمانی است که ناخنها و موها خوب رشد میکند، اسید معده افزایش پیدا میکند به همین دلیل در این ساعت احتمال خونریزی هم بیشتر است.

ساعت 18: ¼بهترین زمان ممکن از لحاظ ساعت بیولوژیکی بدن برای خوردن شام است. چراکه پانکراس در این ساعت فعالیت خوبی دارد.

ساعت 19: ½میزان فشار خون و ضربان نبض کاهش پیدا میکند. به همین دلیل کسانی که از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده میکنند باید دقت بیشتری داشته باشند. چون داروهای فشار خون در این زمان باید با احتیاط بیشتری مصرف شود. تاثیر دارو های ضد افسردگی در این ساعت خیلی زیاد است.

ساعت 20: ¾میزان چربی کبد کاهش می یابد و خون کثیف از هر زمان بیشتر به قلب می رسد. کسانی که آلرژی یا آسم دارند در این ساعت باید از دارو هایشان استفاده کنند. آنتی بیوتیکها از این قاعده مستثنی نیستند چون در این ساعت بیشترین تاثیر را دارند.

ساعت 21 شب: ¿عملکرد ترشح غدد در این ساعت به پایان می رسد. هر چیزی از این به بعد وارد معده میشود تحرك و كاركرد طبيعي معده را مختل مينمايد واز همه مهمتر عملیات هضم و جذب غذا به کندی انجام میشود که این مسئله میتواند خیلی خطرناک باشد چون باقیمانده غذا به مخاط روده حمله کرده و مخاط روده را دچار آسیب میکند.

ساعت 22 شب: Àسیستم دفاعی بدن به حالت آماده باش در می آید. اين عمل وقتي انجام ميگردد كه بدن در استراحت مطلق باشد کسانی که سیگار میکشند باید بدانند که از این ساعت به بعد بدن سمومی مثل نیکوتین را خیلی سخت دفع میکند.

ساعت 23 شب: Áبدن ارگانیسم ترشح هورمونها را که در طول روز فعال بوده است متوقف میکند آرامش بسراغ بدن می آید و جسم احساس راحتی میکند.اما اين عمل وقتي به طور طبيعي به حد كمال ميرسد كه بدن انسان در تاريكي محض دور از نورهاي مصنوعي در استراحت مطلق باشد

ساعت 24 شب: Âزمان خواب سلولهای پوست بوده که بی وقفه فعالیت می کنند حتی بیشتر از آن چیزی که در صبح انجام می داده اند. نخستین تصویر خواب و رویا در همان ساعات اولیه پدید می آید. .اما اين عمل(خواب یا آرامش سلولي پوست) وقتي به طور طبيعي به حد كمال ميرسد كه بدن انسان در تاريكي مطلق دور از نورهاي مصنوعي در استراحت باشد

ساعت 1 نیمه شب: · بازدهی و كاركرد طبيعي ارگانيسم بدن در پایین ترین حد ممكن خود قرار دارد. در این ساعت حتی کسانی که شب کار هستند و عادت به شب کاری دارند، خوابشان می گیرد. دقت کم میشود چون بدن و اعضای بدن خود را برای خوابیدن آماده میکنند. انسان به همان اندازه که آبزی نیست به همان اندازه نمی تواند شب کار باشد

ساعت 2 نیمه شب: ¸کسانی که خلبانی می کنند ویا در شیفتهای كاري شكننده و مخرب اعصاب و روان واحدهای مختلف مراقبت پرواز مشغول به کاراند باید دراین خصوص دقت بیشتری داشته باشند چراكه بدن بازدهی و كاركرد طبيعي اش تقليل يافته و دراين محدوده زماني قدرت دید چشم کم میشود و سرعت عمل و عکس العمل طبيعي مغزکم میشود به همین دلیل بیشتر خطاهای انسانی در این محدوده زماني اتفاق افتاده است وممكن است گهگاه اتفاق افتد.

ساعت 3 نیمه شب: ¹بدن و از همه مهمتر روح به اصطلاح در تاریک ترین حالت خودقرار دارند. ترشح هورمون ملاتونین كه توسط غده پینه آل ترشح ميگردد کم و نامنظم می شود یعنی اینکه ساعت بیولوژیکی کاملا آرام و بدن را غرق در آرامش فیزیکی قرار میدهد هوش و حافظه و سیستم اعصاب و روان در آرامش ترین نقطه خود قراردارند.بدن با گذشت طبيعي اين زمان شروع به توليد ملاتونين مينمايد به شرط اينكه شخص در آرامش مطلق روحي و جسمي باشد كه در اصطلاح غرق خواب باشد.حال سركوب توليد ملاتونين توسط شرايط حاكم بر حرفه خلباني و كنترلر ترافيك هوايي اختلال در ريتم شبانه روزي طبيعي بدن را افزايش می نمايد و خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد[2]. وهمچنين روشنايي و نور توليد شده توسط LED توليد ملاتونين را تا پنچ برابر بيشتر از نور سديم فشار بالا تخريب و سركوب كننده است[3]

ساعت 4صبح:ºبا زیاد شدن ترشح هورمون ها بدن انرژی می گیرد و احتمال سکته های قلبی و مغزي بین ساعت چهار تا شش افزایش می یابد.چراكه فشار خون به بالاترین حد خود میرسد وبرعکس رگ های خوني تنگتر می شود. به خاطر همین نحوه عملكرد نواخت بالینی طبيعي بدن در اين محدوده زماني بر اساس آمار بيمارستاني میزان زایمانها بیشتر است.خداوند منان براي دفع احتمال سكته هاي مغزي و قلبي در سوره مباركه مزمل آيه هاي 1تا 4 متذكر و به آن اشاره نموده است.

 

 

﴿ سورة مباركه المزمل - سورة 73  

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿١ قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً ﴿٢ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلیلاً ﴿٣ أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً ﴿

ای جامه به خود پیچیده! ﴿١

شب را، جز کمی، بپاخیز! ﴿٢

نیمی از شب را، یا کمی از آن کم کن،﴿٣

یا بر نصف آن بیفزا، و قرآن را با دقّت و تأمّل بخوان؛﴿٤

 

علم پزشكي تجربي امروزي با تحقيقات گسترده خود تازه به اين نتيجه رسيده است كه بيدار شدن انسان در اين محدوده زماني زمينه متعادل شدن فشار خون را فراهم مينمايد و زمينه بروزعوارض فشار خون را به حداقل ممكن ميرساند.

شایداعجاز و فلسفه دوركعتي نماز صبح هم به همين خاطر باشدكه در سوره مباركه مزمل به آن اشاره شده است كه خداوند منان اثرات مثبت شب بيداري اندك را به نمازگزاران واقعي خود هديه نموده است.چراکه تحرک بدن در زمان انجام دورکعت نماز صبح فشار خون را که تحت تاثیر هورمونهابه بالاترین حد خود رسیده و رگ های خوني تنگتر شده است را متعادل مینماید. و از طرف دیگر چون هشتاددرصد سیستمهای کلیدی بدن در اين محدوده زماني در آرامش به سر میبرند زمان انجام دورکعت نماز صبح تعادل و توازن فیزیولوزیک بدن را به هم نمیزند

با يك تحقيق ساده ميتوان به اين حقيقت پي برد كه كساني كه براي اقامه نماز صبح دقيقادر وقت شرعي از خواب بلند ميشوند نسبت به ديگر افراد كمتربه عوارض فشار خون مبتلا شده و مشكلات باليني كمتري نسبت به هم سن وسالان خود خواهند داشت.

ساعت 5صبح: » زیاد شدن هورمونها در بدن حدوداً شش برابر روز فرد را برای فعالیت آماده می کند. بدن به حرکت در میآید و دوباره روز جدیدی آغاز میشود

ارتباط سلامتی بدن با ساعات بیولوژیکی بدن در شبانه روز

داشتن عادات غذایی صحیح و توجه ویژه به زمان خوابیدن و استراحت وتوجه ویژه به زمان دفع سموم بدن برای حفظ سلامت بدن بسیار حیاتی و مهم است چراکه بدن برای اینکه بتواند مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع کند وبرای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشد.بیدار خوابی باعث میشود که چرخه ی جذب و مخصوصا زمان منطقی و طبیعی بیولوژیک جهت دفع مواد زائددر بدن بهم خورده و زمان دفع متغیر و طولانی میگردد. بروز نارسایی کلیوی و مشکلات پروستات والتهاب انتهای رود بزرگ و مشکلات همورئید تحت تاثیر این ماندگاری و تغییر ساعت بیولوژیک بدن است کلیه خلبانان و مهندسین کنترل ترافیک هوایی میبایست به موارد زیر دقت بیشتری داشته باشند تافلسفه اهمیت خوابیدن برای شان روشن تر گردد:

ساعت 9 تا 11 شب: زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری که این عملیات توسط آنتی اکسیدان ها[4] انجام می شود در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته اید. بعضي از رفتارها و عملكرد پر خطر شركتهاي هوايي مبني بر ارائه Lunch Box كه حاوي همبرگر و استيك و كوكو سيب زميني با تخم مرغ و سالادهاي متفاوت ديگر ميباشد در اين محدوده زماني شرايط طبيعي و آرامش ارگانيسم طبيعي بدن را به هم مي زنند

ساعت 11 تا 1 شب: عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.

ساعت 1 تا 3 نیمه شب: عملیات سم زدایی در کیسه صفرا، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می شود.

ساعت 3 تا 5 صبح: عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند. به همين خاطر در يادداشتهاي فني ناسا توصيه شده است كه بين ساعات 11 تا 5 صبح از ارائه بسته هاي خوراكي كه حاوي همبرگر و استيك و كوكو سیب زميني با تخم مرغ ميباشد براي كروي پروازي خودداري گردد و تنها در بعضي موارد از قهوه نسكافه و چاي استفاده گردد

ساعت 5 تا 7 صبح: این عملیات(دفع موادسمی) در روده بزرگ صورت می گیرد، لذا می توانید آن را دفع کنید.امااکثر خلبانان و کنترلرهای ترافیک هوایی بعد از اتمام پرواز شب و یا تمام شدن شیفت کاری در این محدوده زمانی قادر به دفع مواد زائد به راحتی نیستند. مشکلات دفع ادرار و مدفوع در این محدوده زمانی متاثر از عدم خواب و استراحت منطقی ساعت بیولوژیک بدن میباشد که شرایط را بسیار حاد وتاثیر پذیر نموده است.

ساعت 7 تا 9 صبح: جذب مواد مغذی صورت می گیرد، پس بهترین کار خوردن صبحانه بطور کامل میباشد که براساس هرم تغذیه میبایست انجام گردد. افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت شش و سی دقیقه میل کنند. اتحادیه بین المللی کنترلرهای ترافیک هوایی ایالات متحده بین این دوساعت کلیه کنترلرهای شیفتهای مختلف واحدهای مراقبت پرواز را حتی در سر موقعیت کاری مجبور به استفاده از شیر و خرما قهوه و بیسکویت وکیک پسته و گردو و بادام –نخود وکشمش مي نمايد.همچنين استفاده از میوه از جمله موز- کیوی- پرتقال و غیره بسيار توصیه مي شود. به هیچ یک از مهمانداران و مسئولان کترینگ شرکتهای هوایی مختلف آموزش خاصي در اين زمينه داده نشده است که در تهیه مواد خوراکی و غذایی که برای کروی پروازی ارائه میگردد به چه شکل از لحاظ نوع و تنوع محصول براساس هرم غذایی تهیه گردد حتی زمان ارائه این محصولات به خلبانان در طول پرواز بطور استاندارد به مهمانداران آموزش داده نشده است.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می شود مواد سمی از بدن دیر دفع شده و در بعضی مواقع دفع نشوند. به همین دلیل اکثر خلبانان و متخصصین کنترلرهای ترافیک هوایی از عارضه معده درد ومشکلات فعالیت غیر منطقی غده لوزالمعده و عدم کارکرد منطقی روده کوچک و بزرگ در جذب مواد غذایی و معدنی و درنهایت بروز عارضه پلیپ انتهای روده بزرگ در رنج میباشند بطوریکه عامل استرس و فشارهای عصبی کاری در بروز زودهنگام مشکلات فوق نقش اساسی را ایفاء مینمایند.

از نيمه هاي شب تا ساعت چهار صبح: مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد. مشکل کم خونی و اختلالات قلب و عروق در اکثر کنترلرهای ترافیک هوایی مشهود است.از همه مهمتر فقر آهن و کمبود تراكم استخوان بایک آزمایش ساده قابل تشخیص میباشد. شیفت های شبانه ي سکتورهای مختلف مراقبت پرواز در بروز و تشديد اين اختلالات نقش بسزایی دارند. اما به دليل عدم وجود جامعه آماري باليني و كلينيكي امكان ارزيابي پژوهشي ازجامعه خلبانان ومخصوصاكنترلرهاي ترافيك هوايي در ايران ميسر نميباشد.

طرح سوال:

  1. آیا میتوان ساعات بیولوژیکی وفیزیولوژیک بدن را تغییر داد؟
  2. ضریب تلرانس بالینی در قبال تغییر ساعات بیولوژیکی وفیزیولوژیک بدن چه مقدار میباشد که منجربه بروز عوارض بالینی مخرب نگردد؟

تغيير ساعات بیولوژیک بدن امکان پذیر است. اما به چه قیمتی؟ خداوند منان برای هریک از موجودات زنده قدر و اندازه ای در ساختار فیزیکی و طبیعی آن قرارداده است اما با یک تلرانس طبیعی در نقصان و ازدیاد ساختار بیولوژیکی و فیزیولوژیکی. به عنوان مثال: اگر به مغز حدود شش دقیقه اکسیژن نرسد. انسان سکته مغزی کامل مینماید. یکی از دلایلی که خلبانان تحت تاثیرضعف عملکرد ارگانیسم بدن شرایط کمبود اکسیژن در خون و بافتهای بدن از جمله مغز [5]را تجربه می کنند. همین عدم تطابق و تغییر ساختار فیزیولوژیکی طبیعی بدن است که توسط خلبانان به لحاظ شرایط کاری از تلرانس طبیعی بدن شان خارج میگردد. بطوریکه در شرایط کاملااسترس زا عملکرد منطقی و فیزیولوژیک منطقی مغز آنان را تحت الشعاع خود قرار میدهد.

طرح سوال : آستانه و تلرانس مثبت و منفی ساعات فیزلوژیک بدن خلبانان و کنترلرهای ترافیک هوایی به چه شکل نمایان و چطور قابل تشخیص است؟

تغییر رفتار عادی بدن متاثر از شکل کاری حرفه خلبانی و حرفه مراقبت پرواز برهیچ یک از پرسنل درگیر پوشیده نیست. اگرچه جامعه آماری برای بیان این حقیقت دردسترس نیست اما تغییر رفتار وعادات غذایی و زمان خوابیدن و استراحت این دو گروه کاری نسبت به دیگر مشاغل نمود بیشتری دارد از همه مهمتر زمان دفع سموم بدن در این دو گروه کاری قطعااز حالت طبیعی خارج گردیده است برای اثبات این تئوری باطرح چند سئوال از هریک از پرسنل فوق می توان به جواب منطقی جهت ارزیابی آستانه و تلرانس منفی ساعت فیزیولوژیک بدن خلبانان و کنترلرهای ترافیک هوایی پی برد. و آن این است که:

      بطورمعمول چند وقت در شبانه روز نسبت به دفع سموم بدن اقدام می نمایند؟

      زمان دفع این سموم در چه محدوده زمانی از شبانه روز انجام میگردد؟

سوال مهم واساسی دیگر آنکه:

      زمان مدت اين عمل چه قدر طول میکشد؟(یعنی زمان شروع دفع سموم و زمان خاتمه دفع سموم چند دقیقه طول میکشد؟)

بطور قطع با بررسی پژوهشی سه سئوال فوق به آستانه و تلرانس منفی ساعت فیزیولوژیک بدن خلبانان و کنترلرهای ترافیک هوایی پی خواهیم برد.مشکلات بالینی و فیزیولوژیکی وقتی بغرنج میگردد که ساعت دفع سموم از حد 15 دقیقه از شروع تا خاتمه زمان دفع سموم بطول انجامد که دراین زمان می بايست به متخصص ارولوژیست مراجعه نمایند.

نتیجه گیری مشکلات بالینی خلبانان و کنترلرهای ترافیک هوایی متاثر از تغييرات غير متعارف فعالیتهاي ریتمي و نواختهای ثابت بدن:

 

بطورطبیعی بدن هر انسان سالم دارای تعداد زیادی ریتم و دوره های ثابت بوده که در اصطلاح علم پزشکی نواخت بالینی ناميده مي شود که شامل: زمان غذا خوردن دوره خواب زمان دفع مواد زائد و سموم بدن به شکل ادرار و مدفوع زمان بیدار شدن و زمان به بستر رفتن و غيره ميباشد. یک زندگی معمولی بستگی زیادی به این دوره ها دارد. اگر کوچکترین عاملی سبب به هم خوردن آنها شود ناراحتیهای جزئی شروع و به ترتیب بر تمام سیستمای بدن مثل سیستم اعصاب و روان سیستم گوارش و معده سیستم قلب و عروق و سیستم هدایت غدد درون ریز و غیره تاثیرات مخربی خواهد گذاشت.

بطور طبیعی یک انسان در شرایط نرمال درجه حرارت بدنش در ساعت 10 صبح حداکثر و در نیمه های شب به حداقل ممکن میرسد . حال در یک پرواز طولانی کلیه خدمه و کروی پروازی به علت به هم خوردن ریتم درجه حرارت اکثرا در بعدازظهرها در طی پروازدچار احساس سردی و در شب دچاراحساس گرمای جلدی یا زیرپوستی میشوند.

به همین ترتیب دوره ها و نواخت هایی که بر ضربان قلب و فشار خون وجود دارد در اثر چنین پروازهایی مخصوصا اگر جهت حرکت از غرب به شرق یعنی خلاف جهت حرکت محوری زمین باشد به هم می خورد. درست است که انسان قابلیت پذیرش و انعطاف زیادی دارد و می تواند خود را به سرعت باشرایط جدید وفق دهداما نباید این موضوع را از نظر دور داشت که به هم خوردن ریتمها و نواختهای طبیعی بدن گاهی عواقب وخیمی به دنبال دارد.مثلا دوره خواب تمام خلبانان و کروی پرواز و حتی مسافران در شب در یک سفر بلند مدت بالای 2 ساعت به هم خورده و بطور طبیعی 4 روز طول میکشد تابه وضع عادی خود بازگردد. حتی ضربان قلب درجه حرارت فشارخون و دوره عرق کردن بدن به طور کلی از حالت عادی خود خارج شده و 7 تا 10 روز طول میکشد تا این دوره های عادی که به هم خورده با زمان محلی هماهنگ گردد. حالت شیمیایی داخل بدن نیز به هم می خورد به عنوان مثال این تغییرات نواخت بالینی باعث میگردد تا مقدار پتاسیم در ادرار افزایش یافته و این مساله که به علت کم شدن آب بدن در ارتفاعات زیاد ایجاد میشود تاثیر زیادی بر کارکرد طبیعی قلب خلبانان و کروی پروازی بگذارد. چون پتاسیم تنظیم کننده ضربان قلب می باشد.ویادر حرفه حساس کنترل ترافیک هوایی بطور طبیعی یکی از مهمترین تنظیم کننده های انرژی در بدن هر انسان کارکرد منطقی و طبیعی غدد آدرنال [6]میباشد که شروع ترشح این غدد از ساعت 3 صبح و حداکثر ترشح این غدد تا ساعت 7 صبح برای تهیه انرژی کافی جهت شروع روز لازم است آنهم به این شکل که حتما بدن انسان در استراحت کامل و در تاریکی مطلق باشد.حال کارکرد منطقی این هورمونها که جهت تنظیم ریتم ونواخت انرژی طبیعی بدن وفشار خون لازم است به دلیل بیداری و شیفتهای شکننده پرترافیک واحدهای مختلف مراقبت پرواز بهم خورده چراکه زمانی که بدن باید در حالت استراحت مطلق باشد حداکثر نیرو و توان را از نظر کارائی از بدن میکشند.بطور طبیعی برای هماهنگ شدن با زمان برای رفع این معضل بالینی کنترلرهای ترافیک هوایی 3 تا 5 روز استراحت مطلق لازم است. انسانها به همان اندازه که نمی توانند آبزی باشند به همان اندازه قادر نیستند در شیفت کاری شب مفید باشند.

طرح سئوال:

  1. عدم وجود این مقدار استراحت مطلق برای کنترلرها وخلبانان چه آثار فیزیکی و روانی و شیمیایی       مخرب بالینی برهورمون ها[7] و کارکرد منطقی آنها بر سیستم اعصاب و روان به همراه خواهد داشت؟ و چطور میتوان آثار مخرب این معضلات را کاهش داده و به حداقل ممکن رساند؟
  2. با توجه به آثار فیزیکی و روانی و شیمیایی بالینی که در پروازهای دراز مدت و حتی کوتاه مدت بر بدن خلبانان و کروی پروازی وارد مینماید برای غلبه براین مشکلات چه باید کرد؟

اتحادیه بین المللی شرکتهای هواپیمایی (یاتا) و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) برحسب تعدادمناطق و محدوده زمانی که طی میگردد طول پرواز زمان پرواز از مبدا و زمان رسیدن به مقصد فرمولی را به دست آورده اند که بر طبق این فرمول خلبانانی که صبح پرواز میکنند و عصر به مقصد میرسند نسبت به دیگر خلبانانی که بعد از صرف شام پرواز می نمایند و صبح زود به مقصد میرسند به استراحت کمتری نیاز دارند. اما تحقیقات بالینی مشخص کننده این حقیقت است که مسیرهای پروازی طولانی باعث تغییرات طولانی مدت در مغز شده و به هم ریختن ساعت بیولوژیک بدن مدتی پس از پرواز دچار خستگی و فراموشی میشود.این تحقیقات نشان میدهد که این اختلالات مغزی همچنین ممکن است برای پرسنل کنترلر ترافیک هوایی که طی شیفتهای شبانه غیر معمول کار میکنند رخ دهد.براساس این تحقیقات در صورت تکرار اختلال در ریتم شبانه روزی فرد شاهد تاثیر طولانی مدت آن در رفتار و عملکرد شناختی خود خواهد داشت.ازبین رفتن حافظه- مشکلات یادگیری – بالارفتن احتمال ابتلا به دیابت – بیماریهای قلبی – فشارخون و سرطان و کاهش باروری بخشی از این تاثیرات هستند.محققان برای پیشگیری یا کم کردن اثرات این اختلالات پیشنهاد می کنند برای پروازهای طولانی مدت سه روز استراحت در نظرگرفته شود و برای متخصصین کنترل ترافیک هوایی شیفت شب نیز زمان استراحت در طی دو شب متوالی استراحت خودرا در یک اطاق تاریک و ساکت بگذرانند. در مورد متخصصین مراقبت پرواز اکثر کشورهای عضو بجز کشورهای پیشرفته تا قبل از تشکیل CISM که به کمک مدیریت منابع انسانی این حرفه در سطح جامعه جهانی شتافته است بصورت منطقه ای واستانداردهای محلی عمل می نمایند. به عنوان مثال اتحادیه کنترلرهای ترافیک هوایی ایالات متحده برای واحدهای مختلف مراقبت پرواز برحسب شلوغی ترافیک و فشار وارده نسبت به حجم ترافیک هوایی در فرودگاههای مختلف در یک دوره زمانی مشخص و حجم ترافیک هوایی 15 به بالارا برای کنترلر 25 دقیقه کار و 2ساعت استراحت درروز عمل مینماید. این مقدار ساعت کار مفید بین 25 تا 40 دقیقه در نوسان میباشد که به مقدار توانمندی و کارآیی کنترلر بستگی دارد. اما در شيفتهاي كاري شب یعنی از ساعت 11 شب تا 6صبح هیچ یک از کشورهای عضو ایکائو قادر نیستند طوری شیفتهای کار را ترتيب دهند که حداقل مشکلات بالینی مخرب گریبانگیر کنترلرها گردد.

چراکه بروز مشكلات باليني از جمله:

  1. فشار خون بالا
  2. سفید شدن غیر معمول موی سر(پیری زودرس) با ریزش غير معمول موها
  3. مشکلات قلب وعروق
  4. تخریب غیر معمول گسترده دندانها
  5. فقر آهن و کم خونی مزمن

واز همه مهمترکارکرد منطقی دستگاه عصبی خود مختار یا احشایی [8]را تحت الشعاع خود قرار میدهد که باعث بروز سکته های مغزی و قلبی زودهنگام میگردد.

از دیگر مشکلات بالینی پنهان خلبانان و متخصصین مراقبت پرواز مخصوصا می توان به دیابت و چربی دور کبد اشاره نمود كه متاسفانه هیچ گونه بررسي پژوهش بالینی و مطالعه موردی در اين خصوص به عمل نيامده است تا امكان تهیه جامعه آماری از منابع انسانی دو حرفه یادشده در جامعه هوانوردی ایران فراهم گردد.بطور كلي هيچ مركز آمار و پژوهشي وجود ندارد تا مشکلات بالینی و کلینيکی شناسايي شده احتمالي را طبقه بندي نمايد وزمينه بررسی پژوهشی موردي باليني را توسط متخصصان پزشكي در اين خصوص فراهم نمايد.

Sources:

 

 

  1. قران كريم
  2. تفسير نمونه قران كريم
  3. Charness, N.(2012). Presntation at the 2012 Annual Conference of the American Psychological Society. New, NY.
  4. Coben, Marvin S. and Freeman, Jared T. (2011) Thinking naturally about uncertainty Proceedings of the Human Factors & Ergonomics Society
  5. Schank, R.C. (2012). Dynamic Memory & Autonomic Nervous System. Cambridge: Cambridge University Press.
  6. NASA –Ames Research Center, Contract No. NASA2-14075


          


          

[1] Hydrocortisone: Steroid hormone(chemistry) cortical anti inflammatory drug (used to)treat arthritis, allergies, etc

[2] The suppression of melatonin production associated with the disruption of the circadian rhythm may increase the risk of developing cancer of the pilots and air traffic controllers

[3] LED lighting suppresses melatonin production five times more than a high pressure sodium light .

[4] Anti-oxidants: substance that inhibits oxidant ion

[5] Hypoxia:(Lack of Oxygen in the Blood,(Medicine) and Brain)

[6] Adrenalin: hormone which cause blood pressure to rise

[7] Hormones: any of a number of substances which are secreted into the bloodstream by endocrine glands and stimulate particular organs or tissues (Biochemistry)

[8] Autonomic Nervous System

آموزش های کلاسیک از قدیمی ترین و شناخته شده ترین روش های آموزش در جهان می باشد و با وجود پیشرفت تکنولوژی این روش آموزش هنوز اثربخش ترین روش آموزش در جهان می باشد.

شرکت بین المللی اگرین سیس با بهره گیری از بهترین مدرسان در کشور افتخار دارد که بهترین دوره های آموزشی در کشور را برگزار کند.

دوره های آموزشی آکادمی ASYS به دو صورت دوره های در محل شرکت و دوره های در محل مشتری برگزار می شود.

دوره های در محل شرکت از طریق تارنمای شرکت و یا از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی می شود. برای اطلاع یافتن از این دوره ها لازم است که فرم مربوط یه ثبت نام جهت اطلاع رسانی بوسیله شما و یا سازمان تان تکمیل شود.

هزینه شرکت در دوره ها با توجه به سطح دوره ، تعداد شرکت کنندگان ، مدرس و مدت زمان دوره دوره متغییر می باشد ولی بطور متوسط برای دوره های یک روزه حدود دو میلیون ریال برای هر نفر می باشد . اما با توجه به دستورالعمل تخفیف ها برای تعداد نفر بیشتر هزینه کاهش می یابد .

دوره های در محل مشتری برای شرکت ها بسیار مقرون به صرفه می باشد چون با هزینه اعزام 7 نفر می توانند تا 20 نفر را آموزش دهند.

آموزشکده آگرین سیس می تواند این دوره ها را به صورت اختصاصی این دوره ها را برای سازمان طرح ریزی کند به طور کلی مزایای دوره های در محل مشتری عبارتند از:

1-      هزینه کمتر نسبت به دوره های برنامه ریزی شده به دلیا کاهش هزینه ماموریت و یا اقامت.

2-      امکان انتخاب مدرس توسط شرکت از بین مدرسان شرکت.

3-      امکان ایجاد تغییر در سر فصل های آموزشی بنا به درخواست شرکت.

4-      امکان تعیین زمان و تاریخ آموزش.

5-      دوره خاص صنعت طرح ریزی شده و مثال های آن براساس نوع صنعت می باشد.

6-      امکان طرح ریزی کارگاه در طی دوره.

7-      امکان اعزام تعداد بیشتری شرکت کننده در دوره.

شرکت های بسیاری از خدمات دوره در محل خود آکادمی ASYS استفاده کرده اند که می توان از آنها به صنایع ملی مس ، مرکز آموزش مخابرات، رینگ سایپا، مرکز آموزش بانک ملت ، موسسه جهاد نصر ، ایران خودرو، وزارت مسکن ، شرکت های آب و فاضلاب استان کرمانشاه، کرمان ، مازندران ، وزارت نیرو ، اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت شرکت عمران شهر جدید پرند ، شرکت توانیر شهرداری تهران ، شهرداری بیجار ، آستان قدس رضوی و .... نام برد.

همچنین بسیاری از دانشگاه ها این دوره ها را برای دانشجویان خود طرحریزی و اجرا کرده اند که می توان به دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه علم و صنعت ایران ، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ، دانشگاه جندی شاهپور اهواز ، دانشگاه کردستان ، دانشگاه کاشان، دانشگاه بوعلی سینا ، دانشگاه شیراز ، دانشگاه شهید باهنر کرمان و... نام برد.

آکادمی آگرین سیس آماده است با انعقاد قرارداد با شرکت ها این دوره ها را به صورت در محل مشتری طرحریزی و اجرا نماید. سیکل برگزاری دوره های کلاسیک در نمودار ذیل نمایش داده شده است.

 

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

زیر مجموعه ها

دوره های آموزشی ایسیس

مدیریت کیفیت Quality Management

مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای Occupational Health and Safety Management

زیست محیطی و مدیریت انرژی ENVIRONMENT AND ENERGY MANAGEMENT

دوره های آموزشی مدل های تعالی و بهره وری

مدیریت فناوری اطلاعات

بهبود مدیریت ابزارهای مهندس کیفیت

مدیریت ارتباط با مشتری و کارکنان