هدف:

آشنایی با مفاهیم و رویکردهای مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک

توسعه قابلیت‌ها و مهارت‌های طرح‌ریزی استراتژی‌های سازمان

توسعه ظرفیت مدیریت پروژه‌های برنامه‌ریزی استراتژیک

محتوای دوره:

در این دوره به تشریح مفاهیم برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک، نقش رهبران در تحقق استراتژی‌ها، مزایا و دستاوردهای برنامه‌ریزی استراتژیک، ارایه الگوی برنامه‌ریزی جامع سازمانی و نقش برنامه‌ریزی در تدوین بودجه عملیاتی و ریالی پرداخته می‌شود. همچنین مفاهیم مدیریت استراتژیک نظیر ماموریت، چشم انداز، ارزش‌های سازمانی و شناخت عوامل داخلی و محیطی و انواع استراتژی‌های اصلی تشریح می‌گردند.

  • مفاهیم و روند تکاملی مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک
  • رویکردها و متدولوژی برنامه‌ریزی استراتژیک
  • رویکرد توصیفی و متدولوژی ابداعی برای تحقق فرصت‌های سازمان
  • الگوی چشم‌اندازها: متدولوژی ترسیم چشم انداز سازمان
  • تحلیل محیط و حوزه‌های فرصت بر مبنای رویکرد جستجوی فرصت‌ها و عوامل محیطی موثر
  • روش تحلیل عوامل کلیدی موفقیت در حوزه‌های فرصت KFS و تحلیل گلوگاه CSF مدل کارت امتیازی متوازن: روش ترسیم نقشه استراتژی‌ها و تسری استراتژی به سطوح عملیاتی (روش BSC)
  • رویکردها و روش‌های تحلیل شایستگی بنیادین Core Competency
  • رویکردها و روش‌های مدیریت عملکردها و بازنگری  استراتژی‌ها