هدف:

بهبود توانایی سازمان‌ها در سازگاری با محیط پویا و متغیر کار و تجارت، تقویت یادگیری سازمانی و کسب مزیت‌های رقابتی از طریق تبدیل سازمان‌های یادگیرنده و دانش محور

محتوای دوره:

در این دوره ابتدا تاریخچه پیدایش و شکل‌گیری نظریه سازمان‌های یادگیرنده و دلایل گسترش و یادگیری، تعریف و انواع مختلف آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن تعاریف و مفاهیم اساسی سازمان‌های یادگیرنده ارائه و اصول پنج گانه آن شامل تفکر سیستمی، قابلیت‌های شخصی، مدل‌های ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی تشریح می‌گردد.

سپس چگونگی تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده و بسترها و مولفه‌های لازم برای آن تحلیل و بررسی شده و در نهایت موانع و چالش‌های موجود در ایجاد سازمان‌های یادگیرنده که شامل چالش‌های آغاز حرکت، چالش‌های تداوم حرکت و چالش‌های تثبیت نتایج حرکت و بازاندیشی سازمان، تشریح و راهکارهای لازم در این خصوص ارائه خواهد گردید.

  • تاریخچه پیدایش نظریه یادگیری سازمانی و سازمان‌های یادگیرنده
  • یادگیری سازمانی و انواع آن
  • نظریه‌های سازمان یادگیرنده
  • مشخصات سازمان یادگیرنده
  • اصول بنیادین سازمان‌های یادگیرنده
  • نقش رهبری و مدیریت در سازمان‌های یادگیرنده
  • چگونگی تبدیل یک سازمان سنتی به سازمان یادگیرنده
  • نقش مدیریت دانش در تحقق یک سازمان یادگیرنده و دانش محور
  • سازمان‌های تندآموز
  • موانع تحقق سازمان‌های یادگیرنده و راهکارهای مقابله با آن