هدف:

آشنایی شرکت کنندگان با یک روش سیستماتیک جهت:

  1. شناسایی و اولویت‌بندی حالات بالقوه خرابی در یک سیستم، سرویس، ...
  2. تعریف و اجرای اقدامات به منظور حذف و یا کاهش احتمال وقوع حالات بالقوه خرابی
  3. ثبت نتایج تحلیل‌های انجام شده به منظور فراهم کردن مرجعی کامل برای حل مشکلات در آینده

محتوای دوره:

معرفی آنالیز خطاهای بالقوه و اثرت آن (FMEA)، تاریخچه FMEA، FMEA در طراحی، FMEA در فرایند، شاخص‌های عددی در FMEA (شدت، قابلیت کشف، رخداد)، محاسبه اولویت ریسک (RPN)، کاربرد آن در شناسایی اهمیت خطاهای بالقوه، اقدامات اصلاحی و پیگیری اثربخشی آنها در چارچوب FMEA

        1.تاریخچه استفاده از تکنیک FMEA

        2.معرفی و تشریح انواع FMEA:

  • SFMEA: تحلیل حالات خرابی بالقوه در سیستم‌ها
  • DFMEA: تحلیل حالات خرابی بالقوه در طراحی
  • PFMEA: تحلیل حالات خرابی بالقوه در فرایند
  • Service FMEA : تحلیل حالات خرابی بالقوه در خدمات
  • MFMEA: تحلیل حالات بالقوه خرابی در طراحی و تولید ماشین آلات

        3.ارتباط FMEA با سایر تکنیک‌های کیفیت