هدف:
آشنایی با تکنیک QFD به منظور طرحریزی محصول یا خدمات مطابق، نیازها و انتظارات مشتری بطوریکه نتیجه آن رضایتمندی مشتریان و کسب بازارهای بیشتر باشد.
محتوای دوره:
با بهرهگیری از این تکنیک خواستهها و الزامات مشتریان با تفکر تخصصی در هم میآمیزد. به این ترتیب هر یک از خواستهها و تمایلات ذهنی و غیرملموس (Subjective) مشتریان نسبت به محصولات، به پارامترهای عینی و قابل تعریف (Objective) تبدیل میگردند. مراحل این تبدیل و مکانیزم ارزیابی هر مرحله در بکارگیری روش QFD و نیز مبحث خانه کیفیت (House of Quality) در طی دوره تشریح میشود و در کارگاه آموزشی مورد تمرین قرار میگیرد.
- تعریف QFD و تاریخچه آن
- مزایای QFD
- تشریح روشهای جمعآوری صدای مشتری و تجزیه و تحلیل آن
- معرفی مدل کانو جهت شناسایی نیازهای مشتری
- تشریح خانه کیفیت و نحوه پیادهسازی آن
- رویکرد 4 مرحلهای QFD به همراه معرفی ماتریسهای مربوطه