هدف:
آشنایی با مفاهیم و رویکردهای مدیریت و برنامهریزی استراتژیک
توسعه قابلیتها و مهارتهای طرحریزی استراتژیهای سازمان
توسعه ظرفیت مدیریت پروژههای برنامهریزی استراتژیک
محتوای دوره:
در این دوره به تشریح مفاهیم برنامهریزی و مدیریت استراتژیک، نقش رهبران در تحقق استراتژیها، مزایا و دستاوردهای برنامهریزی استراتژیک، ارایه الگوی برنامهریزی جامع سازمانی و نقش برنامهریزی در تدوین بودجه عملیاتی و ریالی پرداخته میشود. همچنین مفاهیم مدیریت استراتژیک نظیر ماموریت، چشم انداز، ارزشهای سازمانی و شناخت عوامل داخلی و محیطی و انواع استراتژیهای اصلی تشریح میگردند.
- مفاهیم و روند تکاملی مدیریت و برنامهریزی استراتژیک
- رویکردها و متدولوژی برنامهریزی استراتژیک
- رویکرد توصیفی و متدولوژی ابداعی برای تحقق فرصتهای سازمان
- الگوی چشماندازها: متدولوژی ترسیم چشم انداز سازمان
- تحلیل محیط و حوزههای فرصت بر مبنای رویکرد جستجوی فرصتها و عوامل محیطی موثر
- روش تحلیل عوامل کلیدی موفقیت در حوزههای فرصت KFS و تحلیل گلوگاه CSF مدل کارت امتیازی متوازن: روش ترسیم نقشه استراتژیها و تسری استراتژی به سطوح عملیاتی (روش BSC)
- رویکردها و روشهای تحلیل شایستگی بنیادین Core Competency
- رویکردها و روشهای مدیریت عملکردها و بازنگری استراتژیها