هدف:
شناسایی و بکارگیری دانش سازمانی اعم از دانش آشکار و مستند موجود و همچنین دانش پنهان هر کدام از پرسنل سازمان و ایجاد پایگاه دانش سازمانی جهت جلوگیری از حل مجدد یک مسئله حل شده توسط افراد مختلف در راستای خلق دانش بیشتر در سازمان.
محتوای دوره:
در این دوره ابتدا مفاهیم و تعاریف دانش و انواع دانش از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد. سپس به بررسی تاریخچه مدیریت دانش، مفاهیم و تعاریف مربوط به آن پرداخته و دلایل گسترش اهمیت دانش و مدیریت آن در سازمانها و نقش آن در تعالی سازمان بیان میگردد.
پس از آن فرآیند مدیریت دانش که شامل شناسایی دانش، تحصیل دانش، توسعه دانش، به اشتراک گذاری دانش، بهرهبرداری دانش و حفاظت از دانش بوده تشریح گردیده و چهار عنصر اساسی مدیریت دانش (دانش، مدیریت، تکنولوژی اطلاعات و فرهنگی سازمانی) مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. سپس رویکردهای متفاوت به مدیریت دانش و مراحل کلیدی و مدلهای مفهومی مدیریت دانش مورد مطالعه قرار گرفته و در پایان در خصوص نهادینهسازی و عوامل موفقیت و یا عدم موفقیت مدیریت دانش و همچنین موانع موجود در سازمانها در این مورد از دیدگاه سازمانی، گروهی و فردی بررسی و تحلیل به عمل خواهد آمد.
- تاریخچه و مراحل شکل گیری مدیریت دانش
- تعریف داده، اطلاعات، دانش، خرد
- انواع دانش، خواص دانش، چگونگی تبدیل داده و اطلاعات به دانش
- تعاریف مختلف مدیریت دانش، نظامها، راهبردها و عناصر مدیریت دانش
- متدولوژی استقرار نظام مدیریت دانش در سا زمان و طرحهای عملی در این زمینه
- حرکت به سمت سازمان یاد گیرنده و دانش محور
- نقش فناوری اطلاعات، فرهنگ سازی و منابع انسانی در مدیریت دانش
- تبدیل دانش پنهان کارکنان به دارایی مشترک سازمانی و جمعآوری در پایگاه دانش
- ارزشیابی بازده سرمایهگذاری در مدیریت دانش
- نتایج حاصل از مدیریت دانش، عوامل مؤثر در موفقیت و شکست آن