هدف:
بهبود توانایی سازمانها در سازگاری با محیط پویا و متغیر کار و تجارت، تقویت یادگیری سازمانی و کسب مزیتهای رقابتی از طریق تبدیل سازمانهای یادگیرنده و دانش محور
محتوای دوره:
در این دوره ابتدا تاریخچه پیدایش و شکلگیری نظریه سازمانهای یادگیرنده و دلایل گسترش و یادگیری، تعریف و انواع مختلف آن مورد بررسی قرار میگیرد. پس از آن تعاریف و مفاهیم اساسی سازمانهای یادگیرنده ارائه و اصول پنج گانه آن شامل تفکر سیستمی، قابلیتهای شخصی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی تشریح میگردد.
سپس چگونگی تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده و بسترها و مولفههای لازم برای آن تحلیل و بررسی شده و در نهایت موانع و چالشهای موجود در ایجاد سازمانهای یادگیرنده که شامل چالشهای آغاز حرکت، چالشهای تداوم حرکت و چالشهای تثبیت نتایج حرکت و بازاندیشی سازمان، تشریح و راهکارهای لازم در این خصوص ارائه خواهد گردید.
- تاریخچه پیدایش نظریه یادگیری سازمانی و سازمانهای یادگیرنده
- یادگیری سازمانی و انواع آن
- نظریههای سازمان یادگیرنده
- مشخصات سازمان یادگیرنده
- اصول بنیادین سازمانهای یادگیرنده
- نقش رهبری و مدیریت در سازمانهای یادگیرنده
- چگونگی تبدیل یک سازمان سنتی به سازمان یادگیرنده
- نقش مدیریت دانش در تحقق یک سازمان یادگیرنده و دانش محور
- سازمانهای تندآموز
- موانع تحقق سازمانهای یادگیرنده و راهکارهای مقابله با آن