هدف:
افزایش سطح دانش تخصصی سازمانها در زمینه شناخت بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن از جمله مشتریان، رقبا، فرصتهای موجود، عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری (PEST) ، تعیین بازار هدف، تدوین استراتژیهای بازاریابی و اجرای برنامههای تحقق اهداف
محتوای دوره:
در این دوره تعریف بازاریابی، نقش جایگاه و اهمیت بازاریابی و مدیریت ارزیابی شامل شناسایی و ارزیابی عوامل خارجی، تحلیل فرصتهای بازار، انتخاب بازار هدف، جایگاهیابی در بازار با توجه به 4P تشریح میگردد.
در ادامه معرفی الگوهای نوین برنامهریزی استراتژیک بازاریابی و تبیین فرآیند و محتوای برنامهریزی استراتژیک بازاریابی تشریح میگردد.
تحقیقات بازاریابی، سازمان را با فرصتها و تهدیدهای بازار آشنا میکند و در تعیین استراتژیهای بازاریابی و فروش نقش بسزایی ایفا مینماید. تحقیقات بازاریابی میتواند در طراحی و عرضه محصولات و خدمات جدید مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات بازاریابی میزان عرضه و تقاضا را مورد ارزیابی قرار میدهد و از این طریق برنامهریزی صحیح تولید و خرید مواد اولیه و فراهمآوری منابع صورت میپذیرد و همچنین براساس تحقیقات بازاریابی استراتژیهای تبلیغاتی تدوین میشوند و در نهایت موجب کاهش هزینهها و جلوگیری از به هدر رفتن منابع سازمان میشود.
- تاریخچه بازاریابی و رفتار مشتریان در دورههای مختلف
- آشنایی با مفاهیم بازار، بازاریابی و اجزای آن
- تعیین فعالیتهای مربوط به بازار و عوامل مؤثر بر بازاریابی
- روش تحقیق در بازاریابی، تقسیمبندی بازار و تعیین بازار هدف
- تدوین استراتژیهای بازاریابی و اجرای برنامههای تحقق اهداف
- بازار مصرفی، بازار تجاری (صنعتی) و الگوی خرید در هر بازار
- استراتژیهای تولید و عرضه محصول جدید به بازار و دوره عمر محصول
- سیستمهای قیمتگذاری محصولات (کالا و خدمات)
- مدیریت بازار و محصولات
- اصول و فنون تبلیغات
- روشهای توزیع، کانالهای توزیع و مدیریت تدارکات
- خردهفروشی و عمدهفروشی