هدف:
از آنجا که بروز تغییرات در سطح سازمانها، ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و در شرایط مختلف پاسخهای متفاوتی به این تغییرات داده میشود. هدف این دوره ارائه آگاهی و آموزش انواع تغییرات، مدیریت تغییر و تحول و در نهایت چگونگی پیادهسازی این سیستم در سازمانها میباشد.
محتوای دوره:
1. تعریف و تغییر و انواع آن در سازمانها و بیان لزوم تغییر در سازمانها
2. تعریف و مفهوم مدیریت تغییر و علل پیدایش آن در سازمانها
3. اهداف و مزایای استفاده از مدیریت تغییر در سازمانها
4. تشریح فرآیند مدیریت تغییر و گامهای آن
5. تکنیکهای شناسایی تغییرات سازنده و الویتبندی آنها
6. تکنیکهای ارزیابی ریسک حاصل از تغییرات
7. شیوههای کنترل و کاهش ریسکهای حاصل از تغییرات (مدیریت مخاطرات)
8. حمایت کارکنان برای اداره نمودن تغییر و حصول اطمینان از انجام تغییرات
9. اندازهگیری و بازنگری اثربخشی تغییرات ایجاد شده و به اشتراک گزاردن دانش حاصله
10. نکات مهم در خصوص عوامل موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تغییرات سازمانی:
- تعریف تغییر و تحول سازمانی
- دستهبندی انواع مختلف تغییرات و عوامل تاثیرگذار بر آنها (عوامل درون سازمانی و برون سازمانی)
- گستره تغییر در سازمانها از ابعاد سازمانی، فناوری، فرهنگی و منابع انسانی
- انواع استراتژهای تغییر و تحول و ضرورت بروز تغییر
- رهبری تحول
- روشهای مقابله با مقاومت در برابر تغییر (مدیریت تغییر)
- راهکارهای حفظ تعادل سازمانی
- نقش انسان در فرآیند تحول سازمانی و شاخصهای فرهنگ سازمانی
- ویژگی سازمانهای موفق در مقابل تغییر و تحولات