هدف:
شناسایی عوامل مؤثر در سامان دادن، نظم و ترتیب، پاکیزهسازی، هماهنگ ساختن و ایجاد انضباط در محیط کار، افزایش قابلیت و آگاهی مدیران تضمین کیفیت در بکارگیری ابزارهای مؤثر بهبود مستمر سیستمها و هدایت سیستم در جهت دستیابی به اهداف کیفی.
محتوای دوره:
این دوره به معرفی مجموعه فعالیتهایی میپردازد که در قالب یک نظام فرهنگی- مدیریتی بر ایجاد و حفظ محیطی سازمان یافته، مرتب، استاندارد و با انضباط تکیه دارد. 5S از اولین حرف پنج کلمه ژاپنی تشکیل شده است که در راستای تحقق این نظام تعریف شدهاند. این دوره شامل: تشریح مفاهیم 5S ارتباط 5S با مفاهیم TQM، تشریح جایگاه 5S در ارتباط با کایزن، ارتباط 5S و برنامهریزی نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM) ، ارائه دستورالعملهای اجرایی برای 5S، تبیین ارتباط 5S و استاندارد مدیریت کیفیت.
- تاریخچه پیدایش نظام آراستگی
- هدف از اجرای 5S در سازمانها
- تعیین تفاوتهای کارگاه و کلینیک
- روش 7 سین صنعتی در ایران شامل:
- سوا کردن
- سپیدگی و پاکیزگی
- سلامتی و بهداشت
- سازمان یافتگی
- سخت کوشی
- سماجت در کارهای خوب
7.استقرار سیستماتیک سیستم.