هدف:
آشنایی با مفاهیم مهندسی ارزش، متدولوژی و نحوه پیادهسازی آن در سازمانها با توجه به شرایط ویژه هر سازمان
محتوای دوره:
مهندسی ارزش به عنوان یکی از موثرترین ابزارها برای کاهش و حذف هزینههای غیر ضروری و همچنین یافتن راهکارها و مواد جایگزین در فرآیند طراحی و تولید محصول/ ارائه خدمت مطرح است. این حرکت که در دهه 1940 میلادی توسط فردی به نام لاورنس مایلز در شرکت جنرال الکتریک آمریکا آغاز شد، امروزه به صورت گستردهای در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار میگیرد. سرفصلهای این دوره به شرح زیر میباشد: تاریخچه مهندسی ارزش، تشریح مفاهیم پایهای مورد استفاده در مهندسی ارزش و اصول بنیادین آن، تشریح ارتباط دوجانبه مهندسی ارزش و مدیریت کیفیت، تشریح مراحل اجرایی مهندسی ارزش، معرفی روشها و تکنیکهای مورد استفاده در تحلیل و ارتقاء ارزش، تشریح نحوه بکارگیری فنون تحلیل و ارتقاء ارزش، کار گروهی.
- مفاهیم اولیه و تاریخچه مهندسی ارزش
- بررسی مثلی هزینه، عملکرد، کیفیت
- متدولوژی مهندسی ارزش
- فازهای اجرایی مهندسی ارزش
- فاز کلیات
- فاز اطلاعات
- فاز عملکرد و تهیه نمودار FAST
- فاز خلاقیت
- فاز ارزیابی
- فاز پیشنهاد و توسعه و تهیه VECP
- فاز اجرا
- فاز ممیزی